gluténmentes kenyér étrend vegánblog

A gluténmentes étrend hatása életünkre

A gluténmentes étrend hatása életünkre

Az utóbbi években kimagasló hangsúlyt kapott az egészséges táplálkozás, mely jelentősen hozzájárult a gluténmentes élelmiszerek népszerűségéhez. A szupermarketek polcain egyre többször visszakacsintanak ránk a „Gluténmentes” feliratok, ráadásul számos étterem bővítette a kínálatát gluténmentes menüvel is. 

Azonban jogosan merülhet fel a kérdés: ez a fajta irányzat csupán egy újabb divat lenne, vagy valóban megalapozott ennek az étrendnek az alkalmazása? A válasz azonnal kiderül!

A glutén, maga a probléma?

Immár bizonyított tény, hogy a tüdőbetegségben szenvedők nem tolerálják a glutént, még kis mennyiségben sem. Mindössze 50 milligramm elegendő ahhoz, hogy komoly egészségügyi problémákat okozzon számukra. 

Cöliákiás (autoimmun) betegeknél, az immunrendszer azonnal reagál, és a glutén a vékonybél nyálkahártyájának károsodását idézi elő. Ez befolyásolhatja a tápanyagok felszívódását az ételekből, így további kellemetlen tünetekhez vezethet például csontritkuláshoz, meddőséghez, idegkárosodáshoz és rohamokhoz. Nemrégiben a cöliákia diagnosztizálására az eliminációs folyamat szolgált. Ma viszont vérvizsgálattal azonosítható ez a fajta intolerancia. 

Mi lehet a megoldás?

Az úgynevezett, gluténmentes étrend bizonyult az egyetlen hasznos módszernek a betegség kezelésére. 

Ez a fehérjefajta megtalálható a búza, az árpa, valamint a rozs szemekben és ezzel együtt minden olyan ételben, termékben, amely ezekből az alapanyagokból készül pl.: tészták, péksütemények)

Ettől függetlenül gazdag és tápanyagdús étrend alakítható ki, hiszen a vegán és a gluténmentes étkezés kis odafigyeléssel összeegyeztethető.

A gyümölcsök, zöldségek mellett a gabonákról sem kell lemondanunk, hisz a rizs, köles, quinoa, amaránt vagy épp a burgonya is gluténmentes, ahogy kukorica, hüvelyesek, olajos magvak, diófélék is.

Emellett számos gluténmentes „helyettesítő” feldolgozott élelmiszer létezik, melyek szintén beépíthetőek a mindennapi étrendbe. Amennyiben valaki lisztérzékeny, minden esetben ellenőrizze, hogy tartalmaz–e glutént az adott élelmiszer, olvassa át a terméken feltüntetett allergéneket.  Zabból, illetve zabból készült termékek esetén is nézzük át a további hozzávalókat, hogy ne érjen meglepetés.

Gluténmentesség: az eredményes diéta alapja?

Az emberek közel 90%-a garantáltan hallotta már a “glutén” kifejezést. Azonban gyakran, megdöbbentő tévhitek keringenek a gluténmentes diétával kapcsolatban.  

Fontos leszögezni, hogy a lisztérzékeny embereknek ez egy kötelező, elengedhetetlen életmód, elsődleges célja tehát nem az, hogy elősegítse a fogyást. Természetesen eredményes lehet bizonyos esetekben, azonban klinikailag nem alátámasztott, hogy ez az étrend hozzájárul a súlyvesztéshez, a bélrendszer egészségéhez, vagy a fokozott atlétikai teljesítményhez.

Meglepően hangozgat, de létezik a rejtett gluténérzékenység fogalma is. Ez külön vizsgálattal mutatható ki. Gluténterhelésre a panaszok jelentkeznek, a normál gluténteszt mégis negatív eredményt jelez. Érdemes öntesztet végezni, felhagyni a gluténtartalmú élelmiszerekkel egy időszakra és figyelni a szervezetünk visszajelzését. Természetesen az alapos egészségügyi kivizsgálást se kerüljük el ebben az esetben!

Az autoimmun betegeknek kifejezetten ajánlott a tudomány mai állása szerint a gluténmentes étkezés. Minden olyan autoimmun beteg, akinek pl. pajzsmirigy alulműködése, irritábilis bél szindrómája (IBS) van, jót tesz a gluténmentes étkezés.

A leggyakoribb autoimmun betegségek a sclerozis multiplex, Crohn- betegség, 1-es típusú cukorbetegség, lupus.

A gluténérzékenység főképp  hasi panaszok képében jelentkezik, de számos olyan tünet is előfordulhat, amelyet elsőre, szorosan nem kötnénk a gluténhoz. Ilyen tünetek a  fáradtság, fejfájás , izom- és ízületi fájdalom, végtagok zsibbadása, bőrkiütés vagy ekcéma, sőt akár a depresszió és vérszegénység is.  

A gluténmentes étrend alkotóelemei

A lisztérzékeny emberek étkezési szokásai tulajdonképpen a természetes, gluténmentes tápanyagokon alapul. Ilyen például: a gyümölcs és zöldség, a gluténmentes gabonák rizs, krumpli, hüvelyesek, magvak, diófélék.

Azonban, olyan feldolgozott ételeket is fogyaszthatnak, amelyek ugyan nem tartalmaznak glutént, de nagymértékben feldolgozottak. Ezeket érdemes minél inkább kerülni, csak mértékkel fogyasztani.

Mik a megfelelő, gluténmentes táplálékok?

Hogyan deríthető ki egyszerűen, hogy az élelmiszer gluténmentes? Az interneten, online adatbázisokban, egészségügyi folyóiratokban könnyedén informálódhatunk a termékek összetevőivel kapcsolatban. Vannak gluténmentes helyettesítő élelmiszerek is, például speciálisan készített gluténmentes kenyér, liszt, tészta, keksz.

Ezekkel óvatosan, mert attól, hogy valami gluténmentes, nem feltétlenül egészséges – tele lehet cukorral, zsírral – tartsuk itt is szem előtt, hogy minél kevésbé legyen feldolgozott, finomított.

Törekedjünk a teljes értékű élelmiszerek fogyasztására  Ezek a szupermarketekben és bioboltokban egyaránt elérhetőek. Fontos megjegyezni, hogy egyesek nem tolerálják a zabot sem, mivel az avenin nevű fehérjét tartalmaz.  

Innivalókban is lehet glutén!

Természetesen a folyadékok fogyasztásánál sem árt körültekintőnek lenni. 

Rengeteg alkoholos és üdítő ital kapható, amelyek nem tartalmaznak glutént, ide tartoznak a: gyümölcslé, ízesített víz, szénsavas italok, almabor (cider), bor, likőrök.

A sörfajtákra viszont érdemes fokozott figyelmet fordítani, bár napjainkban már léteznek különleges, gluténmentes sörök is.

Gluténmentesség = jobb közérzet

A gluténmentes étrendre való áttérés után a cöliákiás betegek szinte kivétel nélkül jobban érzik magukat, a tüneteik pedig fokozatosan megszűnnek, amikor elindul a bél gyógyulási folyamata.

Ugyanez a tapasztalat a pajzsmirigy betegségek, autoimmun betegségek, rejtett gluténérzékenyek esetében is.

Mennyi idő után érezhető az étrend váltás pozitív hatása?

Ez egy hosszadalmas procedúra. A kimutatások azt bizonyítják, hogy hat hónap és öt év közötti idő kell, hogy elteljen, miután a glutén evés által okozott bélkárosodás teljesen helyreáll. 

Feltéve, hogy tévedésből glutént fogyasztott az intoleráns egyén, akkor a kellemetlen tünetek néhány órával az étkezés után máris jelentkeznek, majd több napig is eltarthatnak. 

A hatások persze változóak. Leginkább attól függ, hogy az adott személy mennyi glutént fogyasztott, milyen fokúan érzékeny rá és milyen régóta tarja magát a speciális étkezési szokásaihoz. Amennyiben a tünetek nem javultak vagy inkább csak súlyosbodtak (a gluténmentes étrend követése mellett), ajánlatos felvenni a kapcsolatot egy orvossal, dietetikussal. 

Gluténmentes receptek

A vegán életmód, étkezés mellett a mi családunk gluténmentesen étkezik. A weboldalon található receptek írása közben ez a szemlélet szintén előtérbe került, így ha gluténmentes recepteket keresel, akkor a receptek menüpontban reggelitől vacsoráig, levesektől desszertig biztosan változatos recepteket találsz majd.

Facebook Twitter Google+

Kapcsolódó bejegyzés(ek)